Vlak voor de zomervakantie gaven we nog een antwoord op de vragen die bij veel steden en gemeenten op dit moment leven: hoe krijgen we onze Hoppinpunten gefinancierd? In een webinar op maandag 26 juni bundelden we alle subsidiemogelijkheden die er zijn voor Hoppinpunten (langs gemeentewegen). Er is immers meer dan de Hoppinsubsidie alleen.
Je kan de opname van de webinar hier bekijken.
De laatste maanden zijn er wel wat ontwikkelingen geweest rond Hoppin in Vlaanderen: het vervoer op maat of flexvervoer dat via de vervoerregio’s wordt aanbesteed, de databank die wordt uitgebouwd, de app en website die op punt worden gezet. Veel werk achter de schermen, maar ook in het straatbeeld volgen de gerealiseerde Hoppinpunten elkaar in sneltempo op. En dat is goed, want vanaf 1 juli treden de nieuwe openbaar vervoerplannen in werking, en dat vraagt om kwalitatieve, toegankelijke haltes en overstappunten. Toch zijn er nog heel wat zaken die gemeenten tegenhouden, onder andere de financiering. Daar willen we jullie graag wegwijs in maken.
Er is de Hoppinsubsidie (€ 25.000 – € 500.000 afhankelijk van de inschaling) waarmee verschillende, maar niet alle, kosten kunnen worden gedekt, en waar – uiteraard – voorwaarden aan vasthangen. Daarnaast kan je voor toegankelijke haltes en halte-infrastructuur (zoals schuilhuisje en fietsenstalling) een aparte subsidie aanvragen. Slim combineren van subsidies kan helpen om de meerkost voor de gemeente beperkt te houden. Er is ook het LEKP, waarmee je bijvoorbeeld bijkomende deelmobiliteit kan financieren.
Tijdens onze webinar zetten we nog eens alles naast elkaar. We toonden ook onze handige tool om gemakkelijk je subsidies te berekenen.
We organiseerden deze webinar samen met VVSG en Autodelen.net. We deelden wat de stand van zaken is rond de deelmobiliteit binnen de vervoerregio’s en hoe je als gemeente ook zelf deelmobiliteit kan vormgeven. Zo hopen we jullie weer een stuk verder op weg te helpen.