Verslag van de eHUBS Academy

Inspiratie opdoen in Bergen (Noorwegen)

Eind september reisde Bram Roelant samen met enkele collega’s van partnerorganisaties Mpact en Autodelen.net af naar Bergen, Noorwegen, voor de Internationale eHUBS Academy. De Academy kadert in het Interreg North-West Europe project eHUBS, waar gewerkt wordt rond ‘smart shared and green mobility hubs’, mobipunten met elektrische vervoersmodi dus. Bij het project zijn 15 partners, waaronder steden en gemeenten en verschillende organisaties, betrokken. 

Allereerst was het erg fijn om elkaar weer in levende lijve te ontmoeten. Van gedachten wisselen met collega’s uit verschillende landen is nog zo veel inspirerender zonder scherm ertussen. Tijdens de driedaagse kregen we tientallen nieuwe inzichten, we delen graag de drie opvallendste.

  1. Duidelijke beleidskeuzes zijn een noodzaak

Zowel de steden Bremen als Bergen stonden stil bij de noodzaak van een sterk mobiliteitsbeleid om van combimobiliteit een succes te maken. Bremen benadrukte daarbij heel sterk dat de doelstelling van het beleid duidelijk moet zijn: is het doel files te verminderen? Wil je iets doen aan de luchtvervuiling in de regio? Of is er een te hoge parkeerdruk en is het tijd voor een alternatief? Bekijk eerst het probleem en analyseer dan welke rol een mobipunt eventueel kan spelen bij de oplossing.

Bergen benadrukte dat zolang autogebruik gestimuleerd wordt en dit zowel de goedkoopste als gemakkelijkste manier is om je te verplaatsen, mensen dit zullen blijven doen. Met een uitgebreid openbaar vervoersaanbod en een ruim aanbod aan deelfietsen, deelsteps en deelwagens biedt de stad Bergen haar inwoners heel wat alternatieven. Een doortastend mobiliteitsbeleid is daarbij een noodzaak, met bijvoorbeeld betalend parkeren (55 euro per maand voor inwoners) en een stadstol, die dan weer bijdragen tot de financiering van de alternatieven.

2. In Amsterdam kiest de buurtbewoner

In Amsterdam loopt er in het kader van het eHUBS-project een ambitieus traject rond buurthubs. Hierbij worden inwoners in de stad gestimuleerd om zelf een eHub in hun buurt aan te vragen. De herinrichting van het straatbeeld is momenteel nog beperkt, maar het participatietraject dat eraan voorafgaat is uniek. Een medewerker van de stad gaat samen met de buurt aan de slag en bekijkt welke mobiliteitsdiensten (fiets, elektrische fiets, bakfiets en/of deelwagen) nodig zijn aan het buurtmobipunt. Vervolgens organiseren ze een kennismakingsdag waarbij verschillende aanbieders zich komen voorstellen aan de buurt. De buurtbewoners kunnen verschillende wagens en fietsen uittesten en vervolgens hun stem uitbrengen. De gemeente wijst de opdracht dan ook toe aan de aanbieder met de meeste stemmen. De buurt kiest dus echt zélf.

3. Aandachtspunten bij de inrichting van een Mobil.punkt

Mobil.punkten, mobipunten, is een concept dat al in 2003 gelanceerd werd in Bremen. De stad heeft dan ook al heel wat geleerd uit de laatste 18 jaar en presenteerde aan de deelnemers van de eHUBSAcademy een checklist die je kan hanteren bij het inrichten van een mobipunt:

  • Waarom wil je eHUBS gaan realiseren en wat wil je ermee bereiken? Wat is de situatie op dit moment?
  • Wat is de visie van de lokale of regionale overheid op duurzame stedelijke mobiliteit? Zijn er duidelijke doelstellingen of plannen om rekening mee te houden?
  • Hoe past het concept van eHUBS in de lokale/regionale doelstellingen m.b.t. duurzame stedelijke mobiliteit?
  • Welke verschillende soorten mobipunten zijn zinvol voor jouw stad of regio? Denk na over het type reizigers dat je wil bereiken.
  • Welk type eHUBS heb je in gedachten en voor welke mobiliteitsdoelstelling zou je die realiseren? Bv. de auto-afhankelijkheid in stadscentra verminderen, aanvulling op het openbaar vervoer voor de first en last mile van pendelaars, betere aansluiting van randstedelijke gebieden op de binnenstad, …
  • Welke verschillende soorten mobiliteitsdiensten zijn beschikbaar of welke diensten wil je in de stad of regio voorzien?
  • Welke stakeholders wil je betrekken bij het uitwerken van een netwerk van mobipunten? Denk aan vervoersmaatschappijen, handelaars, verenigingen, reizigers, burgers, de steden (voor regio’s), …

Vlaanderen is ambitieus

We werden geïnspireerd door verschillende pilootprojecten. Eén daarvan was de stad Leuven, partner binnen het eHUBS-project en internationaal pionier als het gaat over het aantal mobipunten uitgerold in één stad. Hilke Evenepoel deelde de ervaringen die de stad ondertussen heeft opgedaan en de lessen die ze eruit leerden.

Mobipunt vzw stond stil bij de unieke Vlaamse context. Zo wordt er nergens over zo’n grote regio gewerkt met een eenvormige branding (Hoppin). De meerwaarde van de herkenbaarheid werd door verschillende aanwezigen onderschreven. Een moeilijke herkenbaarheid buiten de randen van de stad is iets waar veel steden en gemeenten mee worstelen.  Ook concrete kwaliteitseisen om mobipunten toegankelijk te maken, maken Vlaanderen uniek in het Europese mobipunt-landschap. 

Zijn er nog vragen?

Ontvang je graag meer informatie over het eHUBS-project, bekijk dan zeker eens deze website.

Heb je zelf vragen over mobipunten/Hoppinpunten in jouw stad of gemeente? Aarzel zeker niet om contact op te nemen. We helpen je graag verder. Samen bekijken we de mogelijkheden en wat wij, en onze partners Infopunt Publieke Ruimte, Mpact en Autodelen.net, voor jullie kunnen betekenen. Neem zeker eens een kijkje op www.mobipunt.be/onze-diensten en contacteer ons vrijblijvend via info@mobipunt.be.